Wednesday, October 14, 2015

عیار طلا و جواهر

بسیاری از افراد زمانی که برای خرید جواهرات به یک طلا و جواهر فروشی می روند، شاید برایشان این سوال پیش بیاید که منظور از عیار طلا و یا هر جواهر
دیگری چیست و چگونه محاسبه می شود.
طلا و نقره و پلاتین و یا هر جواهر دیگری دارای جنس نرمی هستند و اگر از ان ها به تنهایی برای ساخت ان جواهر استفاده شود با کوچک ترین فشاری تغییر شکل می دهند.
یعنی اگر به طور مثال شما برای خرید جواهرات دلخواه خود به یک مغازه بروید و یک انگشتر از جنس طلا و یا نقره خالص یکدست تهیه کنید ، هنگام به دست کردن ان انگشتر ، با کوچک ترین فشاری که به ان جواهر وارد می شود انگشتر تغییر شکل می دهد و ان ظاهر اولیه خود را از دست می دهد.
بنابراین برای حفظ شکل ظاهری و مقاومت ان جواهر ، مقداری از آلیاژ های دیگر (که معمولا نقره ، مس ، نیکل ، پلاتین و غیره ) را به ان جواهر اضافه می کنند.
با این اوصاف به هر اندازه که مقدار جواهر خالص در ان الیاژ بیشتر وجود داشته باشد عیار و ارزش ان جواهر بالاتر می رود و اضافه می شود.
به عنوان مثال عیار طلا بین 8 تا 24 عیار ، متفاوت است . به شکلی که طلای 24 عیار خالص با حداقل 99.9 درصد طلا و طلای 18 عیار از 75 درصد طلا و 25 درصد ان از فلزی دیگر تشکیل شده است.
برای خرید جواهرات و طلا ، بهترین نوع طلای تجاری بین 15 الی 18 عیار است که در ساخت ان جواهر به کار می رود.
به عنوان مثال عیار طلا به طریق گوناگونی بررسی می شود که یک روش ان با استفاده از سنگ محک و همچنین تیز اب سلطانی است که معمولا یک روش قدیمی و سنتی در عیار سنجی این نوع جواهر به حساب می اید و روش دیگری هم که مورد استفاده قرار می گیرد استفده کردن از دستگاهی به نام اسپکترو فتومتر و روش کوپلاسیون است که روش دقیق تر و مناسب تری نسبت به سنگ محک است.

No comments:

Post a Comment

جواهر