Saturday, October 17, 2015

کاربرد فیوز مینیاتوری

فیوز مینیاتوری نوعی از فیوزند که قادرند مدارات را در برابر جریان اتصال کوتاه و جریان اضافه بار حفاظت کنند. فیوز مینیاتوری از2 روش برای کارکرد خود استفاده میکند , تشخیص جریان اتصال کوتاه توسط سیم پیچ دارای دورهای کم و قطر زیاد است .
فیوز مینیاتوری بر اساس نوع کاربرد به 2 دسته تند کار و کند کار تبدیل شده اند . فیوز مینیاتوری تند کار برای مدارهای روشنایی غیر موتوری و فیوز مینیاتوری کند کار برای مدارهای موتوری مورد استفاده قرار می گیرند .
باید بدانید که تمام فیوز مینیاتوری از2 سیستم قطع تشکیل شده:

 1) سیستم قطع مغناطیسی که در اثر بالا رفتن ناگهانی جریان الکتریکی، موجب بالا رفتن میدان مغناطیسی سیم پیچ مسی در داخل کلید شود و این میدان ضامن را تحریک کند و کلید محافظ جان قطع شود این عملکرد تنها در اتصال های کوتاه کاربرد دارد. سیستم دوم ، سیستم بی متال می باشد که با زیاد شدن بار فیوز مینیاتوری یا به عبارتی زیاد شدن به مرور و آرام جریان ( 
OVER LOAD ) موجب گرم شدن تکه فلزی بی متال شود و در آخر انحنایی در تک فلز ایجاد شودو ضامن را تحریک کند که در این صورت نیز فیوز مینیاتوری قطع می شود. کارخانه های ساخت فیوز مینیاتوری ، این عملکرد کلید را در آزمایشگاههای خود بررسی می کندو رفتار کلید محافظ جان و فیوز مینیاتوری را با دقت در متریال استفاده شده در آنها که عبارت است از: قطر سیم پیچ داخل کلید مینیاتوری و تعداد دور های آن و همچنین ضخامت و طول و جنس قطعه بی متال، را داخل یک منحنی نمایش می دهد و در واقع منحنی نشان دهنده کارکرد فیوز مینیاتوری است این منحنی با محور افقی ،ضریبی از جریان نامی و محور عمودی، زمان کارکرد فیوز مینیاتوری ، را نشان خواهد داد.
با دقت در حدود کارکرد فیوز مینیاتوری تیپ فیوز مینیاتوری تعیین میگردد که به طور مفید و خلاصه عبارت است از:
تیپ کلید            مورد استفاده                محدوده عملکرد                         زمان قطع                       
 B                        بار اهمی         بین 3 تا 5 برابر جریان نامی         بین 0.1 تا 45 ثانیه                        

همچنین در در ادامه همین پست شما را دعوت میکنیم تا از پست مربوط به " کلید محافظ جان " ایندوکوپ بازدید به عمل آورید .

No comments:

Post a Comment

جواهر