Monday, November 2, 2015

انگشتر فیروزه از یک سنگ قیمتی به رنگ آبی است که به خاطر رگه های ظریف درون آن سنگی گرانبها به شمار می آید . فرمول شیمیایی آن عبارت است از:  (po 6) 6 (OH)8 4H2O  cual 6  . سنگ انگشتر فیروزه از دگرگونی سنگهای آلومینیوم دار و مس دار همراه با فسفات های محلول در آمتیت به دست می آید . سنگ انگشتر فیروزه از دانه های ریزی تشکیل شده که برخی از آنها از نوع دانه های آهن دار هستند . انگشتر فیروزه معمولاً در برخی از هماتیت ها همراه با رگه های ظریف کائولیت و کلسدونی یافت می شود .  برخی از انواع سنگ انگشتر فیروزه که رنگ خوبی ندارد به شکل مصنوعی رنگ زده می شوند . تلاشهایی صورت گرفته است تا سنگ  انگشتر فیروزه را به شکل های مصنوعی تولیدکنند اما همه این تلاشها بی نتیجه بوده است . مخلوطی از فسفات های مس و فسفات های آلومینیوم تولید شده اند که به جای سنگ انگشتر فیروزه عرضه می شوند .  سنگ انگشتر فیروزه در یک سیستم سه وجهی متبلور می شود و معمولاً در توده های متراکم و رگه های ریز یافت می شود . این رگه ها به رنگ آبی کم رنگ ، آبی و سبز هستند . بلورهای ریز و کم یاب رنگ آبی درخشان دارند . کانی های دیگر هم در بهترین نوع  فیروزه یافت می شوند . سختی سنگ انگشتر فیروزه بین ۵ تا ۶ و وزن مخصوص آن ۲٫۶ تا ۲٫۸ می باشد . انواع خوب سنگ انگشتر فیروزه را می توان به خصوص در نیشابور ایران پیدا کرد .
در زیر می خواهیم شما را با ۶ روش شناسایی انگشتر عقیق اصل از بدل آن ، آشنا کنیم .
در هنگام خرید انگشتر عقیق به منظور شناختن عقیق اصل از انواع بدل آن شش نکته زیر را در نظر داشته باشید؛

  • انگشتر عقیق واقعی دارای رنگی روشن و متمایز می باشد در حالی که انگشتر عقیق بدلی از روشنایی کمتری برخوردار است . عقیق طبیعی از رنگ های روشن و رگه های واضح برخوردار بوده ، اگر با دقت به عقیق طبیعی نگریسته باشید لکه های قرمز متراکم کوچک در نوار های قرمز قابل مشاهده می باشد .انتهای انگشتر عقیق مصنوعی ساخته شده از سنگ، دارای الگوی گلبرگی می‌باشد. همچنین عقیق آبی رنگ شده دارای رنگ روشن یکدست می‌باشد، که به ما احساس غیرطبیعی بودن را می‌دهد.
  • بافت را مورد توجه قرار دهید. در مقایسه با انگشتر عقیق طبیعی، نوع مصنوعی ساخته شده از سنگ از بافت نرم‌تری برخوردار است. اگر با یک تکه یشم بر روی سنگ خراش ایجاد کنیم، عقیق مصنوعی خراش برمی‌دارد، اما انگشتر عقیق طبیعی خراش برنمی‌دارد. انگشتر عقیق مصنوعی نسبت به انگشتر عقیق طبیعی از معایب بیشتری بر روی سطح خود برخوردار است.
  • به کیفیت تراش انگشتر عقیق دقت کنید. تراش سنگ انگشتر عقیق با کیفیت بالا، استادانه‌تر است و سطح سنگ از درخشش بالایی برخوردار بوده و یکدست، بدون خط و خش و ترک می‌باشد.
  • به میزان شفافیت سنگ انگشتر عقیق دقت کنید. میزان شفافیت سنگ انگشتر عقیق طبیعی به خوبی سنگ انگشتر عقیق مصنوعی نیست. سنگ انگشتر عقیق طبیعی از اندکی هرج و مرج و بی نظمی در شفافیت برخوردار است و بعضاً می‌توان درون آن خطوط و ابرهایی دید، در حالی که سنگ انگشتر عقیق مصنوعی از شفافیت خوبی برخوردار بوده که به مانند شفافیت گوی شیشه‌ای می‌باشد.
  • وزن سنگ عقیق را مورد بررسی قرار دهید. انگشتر عقیق طبیعی سنگین‌تر از عقیق مصنوعی است.
  • سنگ انگشتر عقیق طبیعی در تابستان خنک و در زمستان گرم است، در حالی که دمای سنگ انگشتر عقیق مصنوعی با تغییر دمای محیط تغییر می‌نماید و در روزهای گرم، گرم می‌شود و در روزهای سرد، سرد می‌شود.
در ادامه می خواهیم شما را با انواع سنگ انگشتر عقیق (آگات ) شناخته شده در دنیا آشنا کنیم :
سنگ انگشتر عقیق ژئود (agate geode) : لایه ضخیمی از عقیق اطراف حفره‌ای پوک درون سنگ که معمولاً با یک لایه از کریستال‌های کوچک کوارتز اندود شده است.
سنگ انگشتر عقیق جاسپر (agate jasper) : جاسپر رنگارنگ مات یا جاسپر رگه دار یا سنگی با ترکیبی از عقیق و جاسپر
سنگ انگشتر عقیق آگوا نیوا (agua nueva agate): عقیقی که از منطقه آگوا نیوا در مکزیک استخراج می‌شود. این سنگ با نوارهای رنگی عمدتاً بنفش و صورتی شناخته می‌شود.
سنگ انگشتر عقیق توری آبی (blue lace agate): عقیق با نوارهای آبی با الگویی توردار یا موج دار
سنگ انگشتر عقیق بوتسوانا (botswana agate): عقیقی از کشور آفریقایی بوتسوانا که از خطوط موازی سفید و بنفش تشکیل شده است.
سنگ انگشتر عقیق ابری (cloud agate): عقیق مایل به خاکستری با لکه های مه آلود تار
سنگ انگشتر عقیق کوندور (condor agate) : عقیق استخراج شده از منطقه سان رافائل آرژانتین با رنگ‌های روشن
سنگ انگشتر عقیق دندریتیک (dendritic agate) : کلسدونی شفاف با آخال‌های درخت مانند یا سرخس مانند. از لحاظ فنی، عقیق دندریتیک جزو خانواده عقیق‌ها نمی‌باشد، چون فاقد الگوی نواری عقیق است.
سنگ انگشتر عقیق باباقوری (eye agate) : عقیق با حلقه‌های متحدالمرکز تقریباً گرد.
سنگ انگشتر عقیق آتشین (fire agate): شکلی از عقیق یا کلسدونی با بازی رنگ‌ها یا آتش که شبیه سنگ اوپال هستند.
سنگ انگشتر عقیق منظره (landscape agate): عقیقی که شبیه چشم‌اندازی مانند کوهستان یا جنگل می‌باشد.
سنگ انگشتر عقیق خزه‌ای (moss agate): کلسدونی حاوی اجزاء متراکم هورنبلند سبز که الگویی شبیه خزه را ایجاد می‌کند. این سنگ جزو خانواده عقیق نیست، زیرا فاقد الگوی نواری عقیق می‌باشد.
سنگ انگشتر اونیکس (onyx): شکلی از کلسدونی با رنگ سیاه یکدست یا نوارهای سیاه و سفید.

انگشتر عقیق

انگشتر فیروزه

انگشتر یاقوت

No comments:

Post a Comment

جواهر